Terapi för att höra röster

ACT, KBT-p, Psykolog, Röster, Strategier / Höra röster, Psykolog / Permalink / 0
Terapiformer?
 
Nu har jag letat runt lite mer, och de mest lovande terapibaserade behandlingsformer jag hittar mot röster är KBT-p och ACT. 
 
KBT-p är en form av kognitiv beteendeterapi som utvecklats för att behandla psykoser. Det verkar inte som att den kan ta bort röster, men att den kan hjälpa till att förankra den hörande i verkligheten och få bättre föreståelse för processen att höra röster.
 
ACT tolkar jag att det är en blandning mellan KBT och mindfulness. Det handlar om att lära sig att acceptera rösterna och inte bli så påverkad av dem. Att bara kunna observera rösterna utifrån. Det är lätt att man börjar diskutera med rösterna, kanske bråkar med dem. Men här ska man lära sig att låta dem vara, som en radiostation.
 
Jag tror att ACT skulle passa mig bäst, när jag har läst om det verkar målet med terapin vara precis det jag har tänkt mig. 
 
Jag hoppas att psykologen som jag har sniffat upp har samma idé. Jag väntar på att han ska ringa och berätta vad han har för tankar om behandling. 
 
Håll alla tummarna för att han är vettig!
Till top