Psykologhjälp

Höra röster, Psykolog, Röster / Höra röster, Psykolog / Permalink / 0

Psykolog för rösthörare?

 

Hej, Röst.

Kul att prata med dig.

Nej, det har du rätt i. Det kanske jag inte tycker. Men har du gjort dig förtjänt av något annat?

Vad tror du om en psykolog, röst?

Är du inte rädd?

Tror du att du är odödlig?

Jag hoppas vi kan bli vänner. Inte för att jag förstår hur man kan bli vän med någon som är så taskig som du är. Men jag hoppas att det ska gå. Du är verkligen skittaskig och jag tycker att du borde skärpa dig.

 

Jag tänkte testa att få psykologhjälp. Jag räknar inte med att det går att få bort rösterna, men kanske att jag kan lära mig att förhålla mig bättre till dem. Att inte ta åt mig så mycket. Kanske kan det bara bli en röst som glider förbi utan att lämna något känslomässigt avtryck.

Det hade varit drömmen.

Jag pratade med min doktor om det. Han tyckte att jag skulle vara väldigt noga med vem jag pratar med, så att jag inte mår sämre av det. Jag har fått tag i en online-psykolog (gött att inte behöva åka långt) som är villig att försöka hjälpa mig. Jag väntar på att han ska ringa och berätta vad han tänker och höra vad han har för kompetens och erfarenhet.

 Det verkar inte vara vanligt att få hjälp med röster på det här sättet. Jag har frågat andra psykologer men blivit avvisad och hänvisad till psykiatrin. Men jag bor i en liten kommun, och här finns ingen som kan hjälpa mig med det.

 Jag har letat men det finns ingen information om terapi för röster. Hur man gör, vilka tekniker som är bäst. Vad skulle funka? KBT, Mindfulness, what-ever-ness? Hittar inte heller någon som har använt sig av psykolog för att jobba fram hanteringsmetoder. Jag tycker det är konstigt, det borde vara viktigt att lära sig att hantera röster. Typ som om man har ett smärttillstånd så kan man gå i KBT för att lära sig att leva med smärtan. Smärtan försvinner inte, men man blir bättre på att hantera den.

 Samma borde gälla för röster. Det är skumt. Har jag missat något?

 

Men jag har ingen lust att bara acceptera att det är så här det är.

Jag vet att det kan bli bättre.

Till top