Röster som dissar andra

Röster, Vad de säger / Fikarummet, Höra röster / Permalink / 0

Låter rösterna dig umgås?

Ofta är rösterna tystare när jag är bland folk. Det kan hjälpa att distrahera sig, och jag antar att det är det som gör att de blir tystare. Men ett tag störde rösterna mig när jag umgicks. De kunde då komma med otrevliga svar på vad andra sa. Det blev jobbigt att delta i samtalen när rösterna ropade ut rappkäftade dissar så fort någon sa något.

Jag hade framförallt problem med det i lunchrummet, när vi var flera som satt och pratade. Jag blev orolig att jag skulle säga vad rösterna sa, att det liksom skulle slinka ur mig. Varje gång jag själv skulle säga något behövde jag extra betänketid, för att först smälta det rösterna sa och sedan lägga det åt sidan och komma på ett eget svar.

Den annars trevliga pausen i lunchrummet blev ett extra stressmoment, och det var skönt när det var över och man kunde återgå till att jobba i ensamhet.

Jag vet inte varför det var så, varför det bara höll i sig under en period. Rösterna förändras och beter sig annorlunda mot hur de har gjort innan. Men att just det beteendet försvann är jag glad för. Rösterna högg på människors svagheter och dåliga vanor, och det var otrevligt att behöva bli påmind om människors negativa sidor. Jobbigt att inte kunna slappna av och bara umgås.

Nu är jag glad att jag mest har röster när jag är själv, och att de bara pratar om mig. Det är lättare att hantera att det är mig som de ger sig på. Att höra en elak röst i huvudet som pratade om andra fick mig att känna mig som en dålig människa, rösterna skapades ju ändå i mitt huvud.

Rösterna är en del av mig, men hur de kan vara fyndigt elakare än mig själv det förstår jag inte.

Till top